امام خمینی(ره) چهارم آبان 1343 در پیامی به علما، روحانیون و اقشار ملت مسلمان ایران، مخالفت خود را با لایحه کاپیتولاسیون اعلام کرده و از عموم مردم خواستند تا در مخالفت با آن با یکدیگر متفق شده، علیه آن قیام نمایند. متن پیام ایشان چنین است:
امام خمینی(ره) سیزدهم آبان 1343 در پی اعتراض به لایحه کاپیتولاسیون، توسط حکومت پهلوی دستگیر و به ترکیه تبعید شدند. آنچه در پی میآید مکاتباتی است که ایشان در آن ایام با فرزندان و خانواده خود داشتهاند.
امام خمینی(ره) اول اردیبهشت 1342 در پیامی خطاب به طلاب اعزام شده به سربازی بیان کردند: «رسالت سنگین شما به عنوان سربازان امام زمان(عج) روشن ساختن و آگاه کردن سربازان و درجهدارانی است که با آنان سر و کار دارید.» متن پیام ایشان چنین است:
15 خرداد که مصادف با دوازده محرم بود سند زنده مخالفت شجاعانه ملت ایران در مقابل استبداد عمال اجانب و در قبال استعمار چپ و راست بود و از شعله های فروزان نهضت سید مظلومان در مقابل دستگاه استبداد بنی امیه بود. فداکاری ملت شجاع و متدین ایران در سایه فداکاری حضرت سید الشهدا (ع) بود.
نهضت دوازده محرم ( 15 خرداد) در مقابل کاخ ظلم شاه و اجانب به پیروی از نهضت مقدس حسینی چنان سازنده و کوبنده بود که مردانی مجاهد و بیدار و فداکار تحویل جامعه داد که با تحرک و فداکاری روزگار را بر ستمکاران و خائنان سیاه نمودند و...
امام خمینی(ره) در سیزدهم فروردین 1342 به مناسبت تهاجم عوامل حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه و ضرب و جرح مردم و طلاب در قم، پیامی خطاب به علمای تهران منتشر کردند. متن پیام ایشان چنین است:
امام خمینی(ره) در تیر ماه 1343 طی پیامی به ملت ایران از تسلط اشغالگران فلسطین و عمال آن بر بسیاری از شئون حساس مملکت و قبضه نمودن اقتصادیات آن، به کمک حکومت پهلوی اظهار تاسف کردند. متن پیام ایشان چنین است:
در پانزده خرداد خود ایشان (شاه) فرمانده بود. فرمانده قوا از قراری که نقل می کنند بود.همه اینجا ها فرمانده اش خود این آقاست. این مبدأ ولادتی است که مردم گرفتارش هستند و ان شاء الله خداوند رفع کند این اساس ظلم را