امام خمینی(ره) هجدهم شهریور 1343 در جمع روحانیون، طلاب، بازاریان و اهالی قم خطر نفوذ اشغالگران فلسطین و بهاییت در ایران را به آنها گوشزد کردند و نیز غفلت دولتهای اسلامی در مقابل توطئههای دولتهای استعمار طلب را به سران دولتهای اسلامی هشدار دادند. ایشان فرمودند:
امام خمینی(ره) هفدهم مهر 1341 در تلگرافی به محمدرضا پهلوی نگرانی علما و مردم را در مورد تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی مطرح و وی را به حفظ احکام اسلام دعوت کردند. متن تلگراف ایشان چنین است:
امام خمینی(ره) عصر سیزدهم خرداد 1342 و همزمان با روز عاشورا، در جمع روحانیون، طلاب، اهالی قم و زائران حرم حضرت فاطمة معصومه(س) فرمودند که اساس گرفتاری ملت ایران از شاه و اسرائیل است. متن سخنرانی ایشان چنین است:
کوبیدن حوزه های علمیه و حمله مسلحانه به مدرسه فیضیه و صحن مطهر قم و کشتار دستجمعی 15 خرداد جز خدمت کورکورانه به صاحبان دلار چه اسمی دارد؟ فشار به مراجع اسلام و علمای اعلام و محصلین حوزه های علمیه و تاخت و تاز به دانشگاه، جز خدمت به اجانب چه نتیجه ای داشت؟
امام خمینی(ره) دوازدهم اردیبهشت 1342درمسجد اعظم قم و در جمع روحانیان، طلاب و اهالی این شهر، حوادث سال 1341 و اوایل سال 1342 را مورد ارزیابی قرار دادند. متن سخنان ایشان چنین است:
امام خمینی(ره) 25 فروردین 1343 درباره اوضاع مبهم سیاسی جهان و منطقه گفتند: «فعلا تنها هدف من ایجاد اتحاد بین تمام طبقات روحانیون است تا بتوانم تصمیم جدیتری بگیرم.» متن سخنان ایشان چنین است:
امام خمینی(ره) بیستم اردیبهشت 1342 در نامهای از حجتالاسلام والمسلمین سید کاظم شاهنگیان خواستند تا مردم را از اعمال ضد اسلامی حکومت پهلوی آگاه سازند. متن نامه ایشان چنین است:
وقتى مردم وارد میدان میشوند و پشتوانه یک نهضت، احساسات مردم، اندیشه مردم و حضور مردم میشود، آن نهضت قابل ادامه است و پیروزى براى آن نهضت رقم میخورد؛ حادثه پانزده خرداد این مطلب را نشان داد.