● روزنامههاى امروز، در صدر اخبار خود به موضوع «دستور تعقيب سپهبد حسين آزموده» پرداختند. آنها از طريق گفتوگو با اين سپهبد بازنشسته، وزير دادگسترى و دادستان كل، شايعه تعقيب آزموده و عواقب اعلام جرم او عليه دولت و اعلام جرم دولت عليه او را بررسى كردهاند.
● مصاحبه روزنامه كيهان با نورالدين الموتى - وزير دادگسترى - موجب توقيف اين روزنامه شد. دولت ايران در آخرين ساعتهاى بعدازظهر اطلاعيه داد كه روزنامه كيهان در شماره 5385 مورخ يكشنبه 28 خرداد ماه 1340 از قول نورالدين الموتى - وزير دادگسترى - مطالبى نوشته است كه كاملاً برخلاف حقيقت و مورد تكذيب وی است و نشر مطالب مذكور به منظور مشوب ساختن افكار عمومى بوده، لذا روزنامه مذكور توقيف گرديد.
● خبرگزارى آسوشیتدپرس اعلام کرد كه روزنامه کیهان از قول وزير دادگسترى، سپهبد حسين آزموده را دشمن شاه و ملت و مملكت دانسته است. خبرگزارى رویترز نیز اعلام کرد روزنامه کیهان سپهبد حسين آزموده را برادر آدولف ايشمان (از سران حزب نازى آلمان كه به خاطر جنايات جنگى در سال 1962 ميلادى اعدام شد) ناميده است.
● خبرگزارى یونایتدپرس گزارش داد امروز پنجاه نفر از دانشجويان ايرانى مقيم امريكا در مقابل سفارت ايران در واشنگتن اجتماع كرده بر ضدفساد در ايران و حيف و ميل پولهايى كه امريكا به اين كشور مىدهد، اعتراض كردند. دانشجويان همچنين درخواست مىكردند كه سفير ايران به تهران فراخوانده شود. اين دانشجويان كه مقيم واشنگتن، نيويورك و فيلادلفيا هستند، عكس بزرگى از دكتر محمد مصدق - نخستوزير پيشين ايران - حمل مىكردند و ضمن شعارهايى كه مىدادند، بازگشت او را به حكومت درخواست مىنمودند.
● بعدازظهر امروز در محل كانون بازنشستگان كشور، عدهاى از ليسانسيههاى كادر ادارى دولت كه حدود سيصدنفر بودند، براى تقاضاى ترميم حقوق خود اجتماع كردند.
● امروز فرمانداری شهرستان فریدن گزارشی به استانداری اصفهان ارسال کرد که به موضوع تعلیم و تربیت کودکان اقلیت از طرف محفل بهائیان پرداخته است. در این گزارش که در پی اعتراض آیتالله مرعشی نجفی ارائه گردیده، آمده است که دو زن از طرف محفل بهائیان اصفهان به آن منطقه اعزام شدهاند تا کودکان اقلیت را مورد تعلیم و تربیت قرار دهند و این امر موجب ناراحتی و اعتراض مسلمانان قرار گرفته که برای جلوگیری از وقوع درگیری در روزهای تاسوعا و عاشورا چند نفر به روستای اسکندری در فریدن اعزام شدند.
● براساس گزارش ساواک بعدازظهر امروز حجازی واعظ در مسجد ارک اظهار کرد کفر در کلیه شئون اجتماعی ایران رخنه کرده بطوریکه در بازار روزی که یهودیها تعطیل میکنند رکود ایجاد میشود و اینکار به دستور امریکاییها که یهودیها را تقویت میکند ایجاد میشود.
وی همچنین در سخنان خود گفت که اسرائیل مرکز استثمار و استعمار و عامل استعمار علیه دولتهای عربی و اسلامی است و دولت ما هم که معلوم نیست دینی بهتر از اسرائیل و یهودیها داشته باشد، دست دوستی به آنها میدهد و این عمل ریشه اسلام را متزلزل میسازد.
● بعدازظهر امروز امینی (نخستوزیر) در نازیآباد حاضر شد و اولین کلنگ ساختمان یکهزار دستگاه خانه برای سیلزدگان این منطقه را به زمین زد. این ساختمانها بنا به تصمیم دولت و با همکاری شهرداری و بانک رهنی و برخی مؤسسات دیگر ساخته میشود و تحت شرایطی به سیلزدگان واگذار یا فروخته خواهد شد.
● بنا به اظهارات سخنگوی سازمان برنامه سه تن از نمایندگان بانک بینالمللی ترمیم و توسعه وارد تهران شدند. ریاست این هیئت برعهده معاون بانک بینالمللی است و این هیئت مأموریت دارد از برنامههای عمرانی که از محل وام بانک بینالمللی اجرا میشود، بازدید کنند.
● مأمور نفوذی ساواک که در منزل آیتالله سیدمحمد بهبهانی حضور یافته بود، امروز گزارشی از گفتگوهای به عمل آمده در این منزل تنظیم نمود و در آن چنین نوشت: «سیدمحمدتقی اراکی که از نزدیکان آیتالله [بهبهانی] است اظهار میداشت دیشب کندی رئیسجمهور امریکا نطقی کرده و از اینکه در ایران کشتار اتفاق افتاده اظهار تنفر کرده و گفته ما اسلحه دادهایم که با خارجیها و دشمنان صلح و آزادی جنگ شود نه اینکه افراد ملت را بکشند.»
● دفتر خبرگزاری فرانسه در رم امروز از مصاحبه محمدرضا پهلوی با خبرنگار روزنامه ایتالیایی کوریر دلاسرا در کاخ سعدآباد خبر داد. بنابه این خبر شاه در این مصاحبه گفت: «[جمال عبدالناصر] دچار جنون عظمتطلبی است و این به علت عقدهای است که براثر مشاهده پیروزی برنامههای اصلاحی در سایر کشورها در او پدید آمده در حالی که این اصلاحات در کشور او با شکست مواجه گردیده است [...] مصر سالیانه مبلغ شصت میلیون دلار برای ایجاد هرج و مرج درسایر کشورها خرج میکند در حالی که این کشور باید این مبلغ را صرف پیشرفت و ترقی خود کند.» براساس گزارش امروز خبرگزاری فرانسه، شاه در این مصاحبه رهبران مذهبی ایران را در حوادث اخیر مسئول دانست.
● حسن ارسنجانی که با سمت سفارت ایران به ایتالیا رفته بود، امروز استوارنامه خود را به رئیسجمهور این کشور تسلیم نمود.
● برگزاری میتینگهای سازمانیافته از سوی مقامات دولتی همچنان ادامه دارد. امروز در میدان شهرداری رشت نیز گروهی از طرفداران رژیم اجتماع کرده و با دفاع از مصوبات انقلاب سفید، نسبت به واقعه پانزدهم خرداد اعتراض کردند. در این مراسم نیز تعدادی از مقامات دولتی حضور داشتند.
● رادیو صدای آزاد ایران، امروز در یکی از برنامههای خود به اعتراض عمومی علمای دینی کشورهای اسلامی نسبت به وقایع اخیر ایران پرداخت و گفت: «در مصر شیخ شلتوت، در عراق علمای شیعه ودر پاکستان و افغانستان علمای دین بر این عقیدهاند که رفتار وحشیانه مأمورین شاه نسبت به علمای دین بسیار ناهنجار بوده است.» در ادامه این گفتار آمده است: «پیکار با شاه و رژیم او از واجبات دینی شمرده میشود و کاری است که هر فرد مؤمن باید بدان معتقد باشد و آن را انجام دهد.»
● یکی دیگر از برنامههای رادیو صدای آزاد ایران به گزارش وزیر اقتصاد به نخستوزیر اختصاص داشت. در این خبر آمده است: «وزارت اقتصاد ایران گزارشی به علم نخستوزیر تسلیم نموده و طی آن اعلام داشته است که وضع اقتصاد مملکت روز به روز وخیمتر میشود زیرا قیمت اجناس در حال ترقی است و بازار نیز راکد میباشد. وزارت اقتصاد در گزارش خود تأکید میکند که دولت باید هرچه زودتر چارهای برای این کار بیاندیشد زیرا مردم از وضع موجود به تنگ آمدهاند.»
● صبح امروز پنجمین جلسه محاکمه امرای ارتش برگزار شد. در این جلسه، وکلای مدافع اتهام موکلین خود در پرونده خرید کارخانه باطریسازی را رد کرده و به دفاع از آنها پرداختند.
● بحث بر سر انتخابات مجلس همچنان در مطبوعات، داغ است. پست تهران در شماره امروز خود نوشت: «گفته میشود که تعداد کاندیداهای انتخابات آینده به مراتب بیشتر از انتخاباتهای گذشته است و از هماکنون بیش از سه هزار نفر خود را کاندیدای وکالت مجلس شورای ملی کردهاند.» این روزنامه درباره حضور زنان در انتخابات نیز افزود: «زنان فعالیت وسیعی را شروع خواهند کرد و رهبری زنان را در فعالیتهای انتخاباتی، شورای عالی جمعیتهای زنان عهدهدار خواهد بود.»
• در پى درخواست رئيس ساواك قزوين از رئيس شهربانى اين شهر مبنى بر جمعآورى بدون تظاهر و غيرمستقيم عكسهاى آيتالله خمينى از مغازهها و دستفروشها، امروز سرهنگ ابراهيم فريدى، رئيس شهربانى قزوين از اين كار استنكاف كرد. وى در نامهاى به رئيس اداره اطلاعات شهربانى كل كشور نوشت: چون انجام اين عمل آنطورى كه ساواك محل خواسته مشكل به نظر رسيده، ممكن است توليد نارضايتى [كند] و يا منجر به پيشآمد سوء نمايد،... در اين مورد كسب تكليف مىشود. اداره اطلاعات شهربانى نيز، «مقصود از بدون تظاهر» را نامفهوم دانسته تأكيد مىكند كه «شهربانى نمىتواند بدون تظاهر عمل نمايد. بايد ابلاغ نمايد بردارند و در صورتى كه برنداشتند بايد دستور اجرا شود حتى با شدت عمل بهتر است. اداره اطلاعات شهربانى يادآور شده است كه چنانچه شخصيت لازمه را ايجاد مىكرديد، جرئت نصب [عكس آيتالله خمينى] را نداشتند.
• آيتالله سيدمحمدعلى قاضى طباطبايى كه در حصر خانگى در تهران به سر مىبرد، شامگاه امروز دچار حمله قلبى شد و به اغما رفت. گزارش نگهبانان «خانه امن» حاكى است كه «بلافاصله پزشكيار بخش با مقدارى دارو و آمپول به عيادت وى شتافته» او را همچنان در بيهوشى يافتند. اما با تلاش آنان، آيتالله قاضى به هوش آمد و نسبت به بازداشت خود اعتراض كرد. قاضى از زندانبان درخواست ملاقات با تيمسار پاكروان را كرده است.
• امروز شاه در پاسخ به استاندار استان مازندران و فرمانده تيپ 23 فارس «ابراز احساسات صميمانه» آنان را «موجب خوشوقتى و انبساط خاطرش دانست و از آنان خواست تا توجهات و عواطف وعناياتمخصوصه» خود و «علياحضرت شهبانوى ايران را به كليه كاركنان دولت و مؤسسات ملى و قاطبه اهالى استان» و نيز «كليه افسران و درجهداران و سربازان» ابلاغ نمايند.
• در پى بازگشت محمدرضا پهلوى از سفر دو هفتهاى به امريكا، فصل تازهاى از نطقهاى مبالغهآميز و چاپلوسانه نمايندگان مجلس شوراى ملى و مجلس سنا و نيز نويسندگان روزنامهها در توصيف و تمجيد از «اعلىحضرت، قائد توانا و صلحدوست و مردمدار ايران» گشوده شد. از جمله كسانى چون دكتر مهذب، ملكمنصور اسفنديارى، خانم جهانبانى و سرتيپپور در مجلس شوراى ملى و متيندفترى، اعلم، جلالالدين تهرانى و دكتر رعد به ستايش از شاه و سخنانش در امريكا پرداختند. سناتور سيدجلال الدين تهرانى نيز در مجلس سنا به سخنان شاه در دانشگاه كاليفرنيا اشاره كرد و گفت فرمايشات شاه موجب امتنان همه مردم ايران است و تشكر مىكنند و باعث افتخار است كه شاهنشاه در مهد مسيحيت، چنين فرمايشاتى فرمودند. ما بايد در اجراى منويات ترقيخواهانه ايشان، مساعى و همت به خرج دهيم تا ايشان توفيق پيدا كنند.
• گزارش كميسيون امور خارجه مجلس شوراى ملى امروز درباره موافقتنامه مربوط به مزايا و مصونيتهاى نمايندگان و كارمندان پيمان مركزى، نمايندگان ملى و كارمندان بينالمللى به شور گذاشته شد و به تصويب رسيد. براساس ماده واحده، موافقتنامه مربوط به مزايا و مصونيتهاى نمايندگان ملى و كارمندان بينالمللى سازمان پيمان مركزى كه در تاريخ 18 آبان 1339 از طرف نماينده مختار دولت شاهنشاهى ايران در آنكارا به امضا رسيده و مشتمل بر يك مقدمه و 26 ماده مىباشد، تصويب و به دولت اجازه مىدهد اسناد تصويب آن را مبادله نمايد. اين مصوبه براى تصويب به مجلس سنا فرستاده شد.
• جعفر شريف امامى به عنوان رئيس هيئتمديره بانك توسعه صنعتى و معدنى ايران در جلسه مجمع عمومى اين بانك سخن مىگفت، افزود: كشور ما اينك در آستانه يك توسعه اقتصادى نيرومندى است كه در آن براى بخش خصوصى نقش مهمى در نظر گرفته شده است. اوضاع سياسى و اجتماعى مساعد است. رئيس مجلس سنا، سال 1342 را سال تثبيت ناميد و گفت: اصلاحات اجتماعى كه به ابتكار شاه شروع و به مرحله اجرا گذارده شده بود، روابط بين كشاورز و مالك، كارگر و كارفرما، شهر و روستا و مرد و زن را از لحاظ حقوق اجتماعى برپايه جديدى استوار نموده پاسخ استفهام سرمايهگذارانى را كه در انتظار نتيجه اين اقدامات در حال ترديد بودند، روشن نمود. انتخابات و افتتاح رسمى مجلسين، محيط سياسى را روشنتر و تصويب لوايح قانونى بىشمارى را كه محتاج تائيد نمايندگان بود، امكانپذير ساخت.
• به گفته رياحى وزير كشاورزى , شاه دستور داده است تا از هماكنون درباره احتياجات زمستان احتياجات لازمه را به عمل آوريد كه اگر زمستان سال قبل، امسال هم تجديد شد، و حتى شديدتر، از هر جهت آماده مقابله با چنين سريال باشيد تا حوادث تلخى كه سال قبل با وجود فعاليت فراوان به وجود آمد، تجديد نگردد. وى گفت: ما سال گذشته با وجود غافلگير شدن تا ميزان حداكثر فعاليتى كه يك شخص غافلگير شده مىتواند از خود نشان دهد، فعاليت كرديم و موفق شديم به تعداد زياد از بروز خسارات جلوگيرى كنيم و به عده زيادى از كشاورزان و دامداران آذوقه و علوفهاى كه قسمت اعظم آن رايگان بود، برسانيم و از تلف شدن دامهاى آنان جلوگيرى كنيم. معهذا با كمال تأسف تعداد بسيار زيادى از دامها تلف شدند كه بحران گوشت يكياز اثرات شوم آن است.