اسناد

ملاقات شیخ علی نخعی با امام خمینی(ره) و گفتگو با امام خمینی(ره) و گفتگو درباره محرم و صفر 19/2/1343



گيرنده : تيمسار رياست ساواك مديريت كل اداره سوم تاريخ : 19 /2 /43 فرستنده : ساواك تهران شماره : 3426 /20 الف موضوع : ملاقات آقاى شيخ على نخعى با آيت‏اله خمينى چند روز قبل آقاى شيخ على نخعى معروف به افصح المتكلمين كه از وعاظ طراز اول تهران و مدتها است با ساواك همكارى مى‏نمايد عازم قم براى زيارت حضرت معصومه ع بود به مشاراليه دستور داده شد مثل ساير وعاظ و طلاب به ديدن آيت‏اله خمينى برود و در صورت امكان از نظريات او مخصوصا درباره محرم مستحضر گردد نامبرده در مراجعت گزارش نموده كه آيت‏اله خمينى مرا به اندرون منزل خود دعوت و وقتى كه وارد شدم مشغول مطالعه نامه‏هاى زيادى بود كه براى او رسيده بود از من سئوال كرد آيا پارسال شما هم مانند دوستانتان توقيف و تبعيد و ناراحت شديد يا خير. جواب دادم نظر به اينكه اعتماد داشتم كه مخالفت ما با دولت و دربار و هيئت حاكمه به زيان اهل علم و منفعت آنها تمام خواهد شد ابراز مخالفتى نكردم آقاى خمينى پرسيدند چطور مخالفت ما به نفع هيئت حاكمه بود كه دخالت نكرديد. گفتم براى اينكه بعد از جنگ جهانى اخير رژيم‏هاى اجتماعى ملل دنيا به سه قسمت انقلابى (بلوك كمونيسم) ارتجاعى (عمده مالكيتهائى مثل آفريقا و اعراب) و دسته معتدل (مثل ممالك متحده آمريكا و اروپا و امثالهم) تقسيم و دسته معتدله داخله خودشان را از راه انقلاب سفيد اصلاح كردند و درصدد برآمدند دولتهاى همجوار شوروى مثل ايران و افغانستان و تركيه و هند و پاكستان رويه خود را معتدلانه اصلاح كه در برابر مرام كمونيسم استوار بمانند در آن موقع در حالتى كه تقريبا بعد از آشوب 28 مرداد دستجات انقلابى با كمك آمريكا در تمام دنيا كم و بيش شكست خوردند دشمنان ايران بر ضد دربار و دولت تبليغ و آنها را ارتجاعى معرفى كرده كه در چند سال اخير رفته رفته آمريكائيان و پاره‏اى از اروپائيان و ملل ديگر دستگاه حاكمه و دولت ايران را در رديف چين مظهر ارتجاع معرفى كردند در نتيجه اعليحضرت شاهنشاه ايران براى رفع اين مشكل لوايح ششگانه ... و انتشار دادند كه دستگاه حاكمه ايران را نگهبان نيروى سوم معرفى فرمايند و در موقعى كه حضرت عالى لوايح ششگانه را كه از نقطه نظر رؤساى دولتهاى شرق و غرب به جهت تعديل زندگانى قاطبه ايرانيان لازم و ضرورى مى‏بوده است تخطئه فرموديد دستاويز به دست هيئت حاكمه افتاد و در اكثر روزنامه‏هاى دنيا دولت ايران خود را مجرى انقلاب سفيد به نفع عامه مردم و مخالفين آنرا ايادى فئودالها و عوامل ارتجاع سياه معرفى نموده و با اين ترتيب علاقه تمام دول شرق و غرب را به خود جلب نمودند. در اين موقع آقاى خمينى خيلى ناراحت شده و پس از چند دقيقه سكوت ممتد اظهار داشت اگر حقيقتا اين نتيجه معكوس از مخالفت ما اتخاذ شده پس چرا روشن‏فكران از ما طرفدارى كرده‏اند گفتم حضرت آيت‏اله بفرمايند روشنفكران چه كسانى هستند جواب داد مثل همين دانشگاهيها كه از عهده تجزيه و تحليل مطالب برمى‏آيند. گفتم دانشجويان دانشگاه هم مختلف فكر مى‏كنند و دانشجويانى كه از زمزمه مخالفتهاى اهل علم حمايت كرده بودند به نظر حقير مالك زاده‏هائى هستند كه در صفوف جبهه ملى هم رسوخ كرده تا دلخواه و خواسته ايل و عشيره و دسته خودشان را اجرا كنند ولى دانشگاهيها به طور كلى دانشجويان روشنفكران انقلابى علاوه از اينكه از اهل علم طرفدارى نكردند ملاحظه فرموديد ديگر از پارسال تاكنون دست از مخالفت برداشته از همان موقع تا كنون ساكت مانده‏اند به علاوه ملاحظه مى‏فرماييد از پارسال تا به حال ديگر راديوهاى مخالف خوان بيگانه كه لاينقطع عليه هيئت حاكمه ايران تبليغ مى‏كردند كوچكترين نغمه مخالفت‏آميزى پخش نمى‏كنند و ديگر چه دليلى بالاتر از اينكه مخالفت ما ملاها كه بى‏جهت و بى سبب همدست و طرفدار مالكين كهنه پرست تلقى شده و موجب بهره‏مندى دربار و دولت گرديده است. آقاى خمينى گفت نه آقا شما چون همه مردم كه از قيام ما استقبال كردند نديده و نمى‏شناسيد يك طرفه فكر مى‏كنيد و در صورتى هم كه فرضا استنباط و استنتاج شما درست باشد و هيئت حاكمه ايران دستگاه حاكمه ملل و دول مختلف را تحت اين عناوين فريفته باشند ديگر خدا را كه نمى‏توانند فريب دهند ما بنا به امر الهى براى جلوگيرى از اشاعه فحشا در اين مملكت اسلامى مبارزه كرده‏ايم و مزد ما مرجوع به خود او ميباشد شما كه مبلغ دين هستيد و در روى منبرها از سيره حضرت حسين (ع) دم مى‏زنيد چرا راه را اينقدر اشتباه مى‏رويد. دين اسلام مبتنى بر امر به معروف و نهى از منكرى است كه بر همه مسلمين واجب عينى ميباشد و دخول ما هم در اين مبارزه براى اجراى همين احكام مقدسه ميباشد كه بايد ادامه دهيم. گفتم البته حضرت آيت‏اله هر چه را وظيفه فقاهتى خود دانسته باشد عمل مى‏فرمايند و داعى كمتر از آنم كه تكليفى يا راهى نشان دهم منتهى علت عدم مبارزه را طبق فهم و نظريه خود بعرض ميرسانم كه متوجه باشند چگونه دولتها از اين مخالفت‏ها متمتع و برخوردار مى‏شوند و به علت همين تجربيات بوده است كه مراجع تقليد بزرگى مانند مرحوم حاج شيخ عبدالكريم ــ حاج سيدابوالحسن اصفهانى ـ و حاج آقا حسين بروجردى دائما با سلاطين وقت و دولتها مسالمت و مماشات مى‏نموده و هر گاه احيانا نهى از منكر هم مى‏خواستند بعمل بياورند از قدرت مطلقه خويش استفاده نكردند بلكه دوستانه مراتب را در ميان گذارده استدعا ميكردند كه در عين انجام امر به معروف و نهى از منكر مقام روحانيت را از هر نوع آلودگى مصون و محفوظ نگاهدارند كما اينكه ديديم يك عمر با عزت و شرف به سر برده وظيفه دينى خود را نيز به نحو احسن و خداپسندانه انجام دادند در اين موقع مذاكره اهل منبر و وعاظ مطرح شد و من گفتم آقايان وعاظ محتاج كمك و مساعدت حضرت آيت‏اله هستند ايشان هم وعده دادند كه در راه نگاهدارى اهل منبر نقشه‏اى طرح و از آن طريق حداقل لوازم معاش اهل منبر را تأمين نمايند. رئيس ساواك تهران ــ مولوى از طرف






قیام پانزده خرداد به روایت اسناد ساواک(جلد پنجم)، آزادی ، مرکز بررسی اسناد تاریخی ، 1382
 
تعداد بازدید: 2593



آرشیو اسناد

نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
تصویر امنیتی:

جدیدترین مطالب

پربازدیدها

© تمامی حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی 15 خرداد 1342 محفوظ است.