زهرا رنجبر کرمانی
11 مهر 1399
در تاریخ 11 /7 /1342 دفتر مخصوص شاهنشاهی در خصوص انتشار اعلامیهای به امضای آیتالله سیدصادق روحانی که در آن شدیدترین حملات متوجه هیئت حاکمه شده بود از ساواک توضیح میخواهد.[1] در بخشهایی از این اعلامیه که در آن به فقدان آزادی، محقق نشدن قوانین مشروطه مشروعه و نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی در 26 شهریور به شدت اعتراض شده چنین آمده است:
«دنیا بداند وقیحانهترین و ظالمانهترین و ننگینترین و قلابیترین انتخابات دولتی و ضد ملی و ضد دینی تاریخ در ایران جریان دارد. ما صدای استغاثه خود را از زیر زنجیر استبداد سیاه و استعمار نوع جدیدی به گوش جهانیان و مدعیان طرفداری حقوق بشر میرسانیم. جنایات هولناکی در منطقه وسیعی از خاورمیانه به نام ایران به سعی و تلاش عمال نشاندار استعمار و دژخیمان قرن در دست اجرا و انجام است. در محیط وحشت و ترور و در فضای خفقانآور آکنده از دود باروت در ساحل دریاچه خون شهیدان 15 خرداد، در دامن تپههای اجساد بیگناه، در حالیکه حکومت پلیسی و سرنیزه نظامی دمار از روزگار مردم میکشد، ....هیئت حاکمه مجرم در مقابل چهلودو میلیون چشم بهتزده بدون شرم و حیا خیمهشببازی انتخابات آزاد و بیمزاحم را با کارگردانی سازمان امنیت نمایش میدهد. ... چنین انتخاباتی در دوران قدرت نازیسم هم سابقه نداشته و بزرگترین توهین مهلک و نابخشودنی به ملت نجیب مسلمان ایران و تجاوز وحشیانهای به حقوق مقدس بشر است....»[2]
پینوشتها:
[1]. قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، ج 4، تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، 1380، ص 132.
[2]. همان، ص 133 و 134.
تعداد بازدید: 1562